UITGELICHT: COLUMN SPAM ALERT!

In de rubriek ‘uitgelicht’ is er aandacht voor medewerkers of studenten van de HvA die hun visie of ervaring delen over de studiekeuzetrajecten en opleidingen binnen onze hogeschool. In deze editie een column van Jet Benjamins, beleidsmedewerker Instroommanagement bij Studentenzaken.

Help, ik hoor niks van de HvA’
“Ik heb me aangemeld voor opleiding X in Studielink, zit te wachten op informatie van de HvA over de studiekeuzecheck maar hoor helemaal niks. Als ik in Studielink kijk zie ik dat ik ben uitgeschreven! Help, hoe kan dat nou?”

‘’Krijg je als decaan ook weleens van dit soort vragen binnen van examenkandidaten? De oorzaak is vaak dat de e-mails die de hogeschool of universiteit stuurt over de studiekeuzecheck in hun spambox zijn beland. Studielink waarschuwt hiervoor, net als de meeste hogescholen en universiteiten.”

“De HvA waarschuwt hier ook voor, maar helaas missen aankomende studenten dit wel eens met alle gevolgen van dien. Reageert de aankomend student niet op de e-mails en reminders over deelname aan de studiekeuzecheck? Dan gaat de HvA er na vijf weken vanuit dat hij/zij geen interesse meer heeft in de opleiding en wordt de inschrijving ongedaan gemaakt. Dat is wel weer te verhelpen, maar kost voor alle partijen extra tijd en werk.”

Meehelpen om ‘spamprobleem’ op te lossen?
“Als decaan kun je meehelpen dit zogeheten spamprobleem te voorkomen. De HvA stuurt meteen na de aanmelding in Studielink een bevestiging van de aanmelding en een uitnodiging voor de studiekeuzecheck. Raad je leerlingen dus aan om de eerste dagen na de aanmelding in Studielink hun e-mail en de spambox goed in de gaten te houden. Als er iets van @hva.nl in de spambox terecht is gekomen, dan meteen aangeven dat deze mails te vertrouwen zijn.”